Η σάτιρα στο κλασσικό θέατρο

   Στην Ευρώπη ένα ιδιόμορφο σατιρικό είδος εισχωρεί στον χώρο του θεάτρου. Αυτό είναι η Commedia dell' Arte (Κωμωδία Τέχνης). Αυτό το σατιρικό είδος βασίζεται κυρίως στον αυτοσχεδιασμό μη έχοντας συγκεκριμένο σενάριο. Στην Αγγλία ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ (1564-1616) δημιούργησε κωμωδίες με έντονο σατιρικό χαρακτήρα. Κάποιες από τις επιτυχημένες κωμωδίες του είναι οι «Πολύ κακό για το τίποτα», «Όνειρο καλοκαιρινής νυχτός» και «Το ημέρωμα μιας στρίγκλας». Στα τέλη του 17ου αιώνα εμφανίζονται μία άκρως σατιρική φυσιογνωμία, τον Μολιέρο (1622-1673). Ο Μολιέρος έγραψε πολλές κωμωδίες αλλά εκτός από συγγραφέας υπήρξε και σκηνοθέτης, ηθοποιός και ποιητής. Μέσα από τους χαρακτήρες των έργων του διακωμωδούσε τα ελαττώματα των ανθρώπων. Μέσα από την σάτιρα του χλεύαζε τους ευγενείς, την εκκλησία. και τους επιστήμονες, αντιπρόσωποι των οποίων δεν έμεναν άπραγοι. Άρχοντες, πανεπιστημιακοί και αρχιερείς του επιτίθονταν διαρκώς είτε μέσω ανακοινώσεων και λιβελογραφημάτων, είτε μέσω άμεσης επίθεσης δημοσίως. Έχοντας δημιουργήσει πολλούς πολέμιους μέσα από τη σάτιρα του, ο Μολιέρος απέκτησε και έναν σύμμαχο, τον Λουδοβίκο ΙΔ' ο οποίος διασκέδαζε με τα έργα του και στον οποίο οφείλει ο  κωμωδιογράφος την επιβίωση του. Κάποια από τα δημοφιλέστερα έργα του Μολιέρου που αναπαράγονται ακόμα και σήμερα είναι: «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», «Δον Ζουάν», «Ταρτούφος» και «Ο φιλάργυρος». Όταν απεβίωσε ο Μολιέρος, ο υπεύθυνος του χριστιανικού κοιμητηρίου δεν δεχόταν να θάψει τη σορό του και χρειάστηκε η γυναίκα του καλλιτέχνη να παρακαλέσει τον βασιλιά για να γίνει δεκτή η ταφή του.
  Στις αρχές του 2010 στο Θέατρο Χώρα στην Αθήνα, παρουσιάστηκε μία άκρως σατιρική παράσταση με τίτλο ''Μαμά Ελλάδα 2'' βασισμένη σε επίκαιρα θέματα. Το κείμενο της παράστασης είχε λόγο τολμηρό και αιχμηρό που κατέληγε πολιτικός. Εκθέτοντας μέσω του χιούμορ όλα τα άσχημα της καθημερινότητας μας. Η πλοκή του έργου βασιζόταν σε ένα πολιτικό σκάνδαλο το οποίο εμπνεύστηκαν οι συγγραφείς του από το σκάνδαλο του Βατοπεδίου που απασχόλησε τα μέσα μαζικής ενημέρωσης για αρκετό καιρό. 
   Έχει ομοιότητες το σατιρικό θέατρο του σήμερα με την Commedia dell' Arte του 16ου αιώνα;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου